Máme tady druhý měsíc roku 2018 a s ním i další díl Čaje o páté, tentokrát už šestý v pořadí.

Mýtus č. 6: Děti by neměly zvedat činky.

Každý z nás o tom už určitě slyšel – děti by neměly zvedat činky, nejlépe vůbec žádné a měly by posilovat jen s vahou vlastního těla. Názor starý jako cvičení samo. Je to ale vážně pravda?

Jedním slovem – NE.

Nechci tady rozebírat to, že s nástupem do školy jsou děti polovinu svého dne připoutány k židlím a že v dnešní digitální době plné dotykových obrazovek, které jsou v podstatě synonymum pro nahrbená záda, mají děti k pohybu dále a dále.

Rád bych zdůraznil, že třeba nošení aktovky, která mnohdy váží i 5kg, nám příjde naprosto normální, ale když má dítě zvednout stejně těžkou činku, hned se chytáme za hlavu a běžíme mu činku sebrat. Stejně jako šplhání na tyči ve škole. K tomu, aby se dítě dostalo nahoru musí použít veškerou (tedy maximální) sílu – to nám příjde také normální.

Pokud děti začneme učit správné technice cvičení s činkami už v mladém věku, naučíme je lépe vnímat svoje tělo, vštípíme jím základy správného držení těla a daleko lépe posílíme to, co opravdu chceme.

Na obrázku (vpravo) máme holčičku, která se pravděpodobně snaží udělat klik. V podstatě je tam všechno špatně. Dítě na to prostě nemá dostatečnou sílu. Proč ho raději nenaučíme správně zvedat zátěž ze země (obrázek vlevo) nebo základní cviky s malými činkami?

    

Neříkám, že by děti měly cvičit pouze s činkami. Cvičení s vlastní vahou je pro ně skvělé a přirozené. Nicméně děti dnes běhají méně po venku a proto bych se cvičení s externí zátěží vůbec nebál. Ovšem za předpokladu profesionálního vedení proškoleného člověka.

Moje rada a doporučení:

Nechte svoje děti cvičit s trenérem, který opravdu ví, co dělá.

Napadá vás něco, o čem byste si chtěli přečíst příště? Nechte komentář, napište e-mail (trubiroha@zone4you.cz), nebo mě prostě potkejte ve fitku a navrhněte si další díl podle sebe :). Aleš Trubiroha

(zdroj obrázků: www.coretraining.cz)